Sådan
kan du vinde en sjæl for Jesus!
Mark 2, 3
Så
kom der nogle hen til ham med en lam, der blev båret af fire
mand.
v4 Men da de ikke kunne komme hen til Jesus for de mange mennesker,
fjernede
de taget over det sted, hvor han var; og da de havde lavet hul,
sænkede
de båren med den lamme ned. v5 Da Jesus så deres tro, siger
han til den lamme: »Søn, dine synder tilgives dig.
Jeg var kørt ind på en
benzinstation nogle
få kilometer fra en af de store byer i sydstaterne for at
få
bilen smurt. Da en mand kom hen, hvor jeg stod, tænkte jeg, at
det
måske var tankstationens ejer. Han hilste venligt på mig og
sagde: "Nå, hvordan står det til?"
"Jo, jeg er lykkelig," svarede jeg. Han så
på
mig, som om han ikke rigtig kunne forstå, hvordan nogen kunne
være
lykkelig. Jeg lod ham forstå, at det var min Kærlighed til
Jesus, som gjorde mig lykkelig.
Han så mig lige ind i øjnene og
sagde: »Ham
tager jeg med mig overalt, hvor jeg går."
"Ja så!" udbrød jeg, "det må
De fortælle
mig noget mere om."
"For fem år siden var jeg en dranker. Da
min kone
og jeg blev gift, skænkede ingen af os Gud eller religion en
tanke.
Jeg var på det tidspunkt leder i et af Amerikas store
tekstilfirmaer,"
sagde den fremmede, som stod ved siden af mig.
"Jeg var en dranker, uden Gud og uden
håb. Det blev
efterhånden værre og værre. Firmaet behandlede mig
godt
i håb om, at jeg ville overvinde vanen med at drikke. De flyttede
mig fra det ene sted til det andet i håb om, at det kunne blive
min
redning. Men det hjalp ikke.
Til sidst blev de nødt til at meddele
mig, at de
ikke mere kunne bruge mig som leder. Det var det frygteligste slag, jeg
har fået i mit liv. Hvis en fra min nærmeste familie var
død,
ville det ikke have været nær så smerteligt for mig.
De sagde imidlertid, at jeg godt kunne arbejde for dem som almindelig
sælger.
Selvom det var ydmygende, var der intet andet for mig at gøre.
Jeg
begyndte igen helt forfra som sælger.
Dette frygtelige slag gjorde, at jeg begyndte
at komme
til mig selv. Min kone og jeg talte sagen igennem. Vi kom til den
konklusion,
at vi havde brug for Guds hjælp. Vi besluttede os til at gå
i kirke den følgende søndag. Da vi havde været i
kirke
tre gange, tog vi begge mod Kristus som vor Frelser. Jeg drak mig
aldrig
mere fuld, men drak alligevel en cocktail eller et glas likør af
og til. Jeg røg også og gik i biografen og til ball. Med
denne
lille forandring i min opførsel fortsatte jeg med at komme i
kirken
i tre år."
"En formiddag hvor jeg var i kirke, traf jeg
en ny beslutning.
Præsten fortalte om den lamme mand, som blev bragt til Jesus. Han
sagde: 'Som I ved, kom de med ham på en båre. Den blev
båret
af fire mand. Der må altså have været en mand i hvert
hjørne. Ingen af dem kunne helbrede manden. Formodentlig kunne
ingen
af dem hverken synge, undervise eller prædike.
Men de kunne, hver især bære
deres hjørne
af båren og bringe den lidende mand til Jesus.' Mens
præsten
stod og talte den formiddag, sagde jeg ved mig selv: 'Sådan er
jeg
også. Jeg kan ikke prædike. Jeg kan ikke bede. Jeg kan ikke
synge. Jeg kan ikke tale offentligt. Men Jesus, jeg er villig til at
bære
et hjørne af båren og bringe en eller anden til kirken
eller
i søndagsskole.' Måske kunne jeg på denne måde
føre dem til Jesus.
Da gudstjenesten var forbi, gik jeg hen til
præsten
og sagde: 'Jeg vil gerne træffe en aftale med dig. Men
først
må jeg naturligvis fortælle dig, hvad den går ud
på.
Jeg er villig til at bære et hjørne af båren og
køre
folk til kirken eller i søndagsskole. Men det bliver på
følgende
bestemte betingelser: Hvis du nogen sinde beder mig om at bede
offentligt,
at holde en tale, prædike eller synge- disse fire ting - så
gælder vor aftale ikke længere. For så vil jeg ikke
mere
have noget som helst med menigheden at gøre.
Præsten svarede: "Det er en aftale. Jeg
vil aldrig
bede dig om nogle af de fire ting, du har nævnt."
'Godt', svarede jeg, 'så går jeg i
gang med
at bære mit hjørne af båren.'
Jeg besluttede mig til at købe en stor
bold. Den
ville jeg give til en ung mand i menigheden, og så ville jeg sige
til ham: 'Hvis du kan finde en eller anden, som gerne vil i
søndagsskole
næste weekend, men som ikke har nogen transportmulighed, så
skriv navn og adresse her på bolden. Derefter giver du mig bolden
tilbage, og så vil jeg hente ham i min bil.'
Da jeg købte bolden og fortalte
ekspedienten i
forretningen om min plan, forærede han mig en bold mere. Dem gav
jeg til to unge mænd.
Den første søndag kørte jeg
to personer
til kirken. Men det varede ikke længe, før der var
så
mange passagerer, at jeg måtte køre to gange. Min ven, som
havde en stor bil, begyndte at hjælpe mig. Gruppen af
interesserede
blev ved med at vokse. Når jeg kørte turen, indbød
jeg alle, som ikke kom i nogen kirke, til at komme i vores kirke. Snart
fandt jeg mig selv i gang med at fortælle dem lidt om min egen
erfaring,
da jeg fandt Jesus.
Nogle få uger senere købte
menigheden en
bus til at køre ad en anden rute. Busserne bragte hver over 5
personer
til kirken om søndagen. Senere købte vi en bus mere og
sendte
den ud på en ny rute. Nu har vi to busser i gang hver
søndag.
En dag købte jeg en filmfremviser,
nogle film og
et lærred, som jeg ville bruge, når jeg kom med mit
vidnesbyrd
om min vidunderlige Jesus. Jeg sagde til mig selv: 'Den maskine kan
tale,
det kan jeg ikke.' Næsten uden at bemærke det begyndte jeg
at fortælle om mine erfaringer med Kristus - faktisk at
prædike.
Det begyndte på en mærkelig
måde en
dag, hvor jeg var inviteret med hen i et fængsel. Nogle kristne
venner
havde bedt mig om at aflægge et personligt vidnesbyrd for
fangerne.
Det gik så let for mig, at det overraskede mig. Det blev faktisk
startskuddet til, at jeg begyndte at prædike. Jeg begyndte at
sætte
mit filmlærred op overalt, hvor jeg kunne få lov til det.
Et
af stederne var et turistcenter, hvor jeg som sælger havde solgt
varer for firmaet, jeg repræsenterede. Der har været op til
75 personer til stede ved et enkelt møde. Jeg talte både
før
og efter filmen. Det var sådan en slags
vækkelsesmøder.
Herren velsignede mig rigt. Nu holder jeg vækkelsesmøder,
når som helst mit arbejde tillader mig det.
Det hele begyndte for to år siden. Den
formiddag,
hvor jeg besluttede mig til at bære et hjørne af
båren,
sagde jeg til Herren: 'Herre, jeg kan ikke indbyde mennesker til at
komme
til Jesus, så længe jeg selv går i biografen og
bliver
ved med at ryge, danse og drikke spiritus. Alt det lægger jeg nu
ved korsets fod.' Siden da har jeg ikke deltaget i nogen som helst af
disse
tvivlsomme fornøjelser."
Han sagde alvorligt: "Jeg tager Jesus med mig,
overalt
hvor jeg går."
"Hvor mange bringer du sådan cirka med i
kirke
og søndagsskole hver uge nu?" spurgte jeg.
"Omkring 50. Der er faktisk meget at organisere,"
forklarede
han.
"Kan du sige mig, hvor mange du sådan cirka
har
vundet for Jesus i de to år, der er gået, siden du overgav
dig til Herren?"
Han tøvede et øjeblik. Hans ansigt
strålede
af kærlighed til Gud. Så svarede han stille og ydmygt:
"Omkring
200."
Det, som især interesserer mig ved denne
kristne
mands arbejde for andre, er, at han selv overgav sig helt. Ellers ville
200 personer ikke betyde så meget. Men når et menneske
skiller
sig af med alle sine kæreste afguder, er vi klar over, at han har
fået en dyb erfaring. Den har en solid grundvold. Han kan vise
syndere
vejen til Gud.
Lad os et øjeblik analysere, hvilke
skridt denne
elskelige mand tog i forandringen fra drukkenbolt til
vækkelsesprædikant.
Først nåede han til et punkt, hvor
han nærede
mistillid til sig selv. Han erkendte sit nederlag. Han var blevet
afskediget
fra sin ansvarsfulde stilling.
Derpå gik han til Gud.
Derefter forenede han sin egen svaghed med Guds
styrke,
sin uvidenhed med Guds visdom og sin uværdighed med Kristi
fortjeneste
og gik ud for at gøre den smule, han kunne. Herren øgede
i høj grad hans evner. Disse tre skridt er meget enkle.
Men de ligger indenfor rækkevidde for
enhver, som
er villig til at tage dem.
Der er en, der har kaldt det første skridt
i det
sjælevindende arbejde for "mistillid til sig selv«. "Alle,
som ønsker at samarbejde med Gud, bør først
lære
at nære mistillid til sig selv." Jesus gav os et forbillede, da
han
som menneske sagde: "Jeg kan intet gøre af mig selv" (Joh 5,30).
Alle fremgangsrige sjælevindere har taget dette skridt. De
erkender,
at de selv er en fiasko. Hvis det skal lykkes, må de forene sig
med
Guds kraft.
Lad os se på Peters erfaring. Da Peter
så,
hvad Jesus havde formået, råbte han i mistillid til sig
selv:
"Gå bort fra mig, Herre, for jeg er en syndig mand" ( Luk 5,8) .
Efter den bekendelse betroede Jesus ham en opgave med at vinde
mennesker.
Hans løfte til ham var: "Fra nu af skal du
fange
mennesker" (Luk 5,10). Det er en enkel, men effektiv formel.
Det gælder også for Esajas. I
beskrivelsen
af et af sine syner fortæller han: "I kong Uzzijas
dødsår
så jeg Herren" (Es 6,1).
Denne herlige åbenbaring fremtvang disse
ord fra
hans læber: "Ve mig, for jeg er en mand med urene læber,
...
og nu har mine øjne set kongen." Som et svar på den
bekendelse
kom en engel og berørte hans læber med et glødende
stykke kul. Da hørte han Herren sige: »Hvem skal jeg
sende?
Hvem vil gå bud for os?«
Esajas, som skælvede ved fornemmelsen af
sin egen
uværdighed, glædede sig dog alligevel over muligheden for
et
samarbejde med Gud og svarede: "Her er jeg, send mig!" Da sagde Herren:
"Gå hen og sig til. ..," Es 6,8-9.
Lad os så se på Jeremias, den unge
profet.
Beretningen står i Jeremias' bogs første kapitel. Han fik
en forståelse af Gud og sagde: "Ak, Gud Herre, jeg er ung; jeg
forstår
ikke at tale!" Han nærede mistillid til sig selv. "Så rakte
Herren sin hånd ud og berørte min mund, og Herren sagde
til
mig: 'Nu lægger jeg mine ord i din mund."' Det var Jeremias, der
var Guds store profet i den første tid af det babyloniske
fangenskab.
Der er også Daniel. Han fortæller,
hvad der
skete, da han mærkede den Helliges nærværelse:
»
Jeg blev ligbleg" (Dan 10,8). Han afskyede sig selv. Da sagde englen:
"Daniel,
du højtelskede mand, forstå de ord, jeg nu taler til
dig«
(Dan l 0,11). Gud brugte Daniel til at nedskrive det vældige syn,
som udpegede tidspunktet for Jesu dåb, for hans død, for
forkastelsen
af den jødiske nation og datoen for begyndelsen af den
undersøgende
retshandling, som i dag finder sted i himmelen. Hvilken værdifuld
og dyrebar arv for menigheden lige til endens tid!
Hvordan kunne det ske? På grund af
Daniels ydmyghed.
Han erkendte, at han intet var. Men Gud styrkede ham. Da Daniel
forenede
sin svaghed med Guds kraft, fik han stor magt.
Ved at forene sin uvidenhed med Herrens visdom
blev han
en af de viseste mænd på den tid. Ved at forene sin
uværdighed
med Kristi hellighed blev han i himmelens øjne til den
"højtelskede
mand". Vi kan også få den erfaring. Det er ikke noget, der
er umuligt for os å at opnå. Det er ikke et dybt mysterium.
Loven for at vinde andre er meget enkel. Vi må have mistillid til
vort eget jeg. Da vil Gud give os styrke, visdom, mod og hellighed.
Johannes Døber erklærede, at han
ikke engang
var værdig til at løsne Mesterens sko. Johannes
nåede
meget højt op ad selvfornægtelsens stige. Intet under at
Kristus
erklærede, at af alle de profeter, der var blevet født,
var
ingen større end Johannes Døber. Også vi kan
få
del i den erfaring. Den opnås ikke ved at vi bestræber os
på
at virke lærde eller dybsindige eller på at gøre
indtryk.
Den opnås ikke ved egenkærlighed, selvophøjelse
eller
selvtilfredshed. En sådan erfaring opnås kun ved, at vi
anbringer
vor eget jeg ved korsets fod.
Lad os til sidst se på Paulus, den
største
nytestamentlige missionær. Det var ham, der sagde om sig selv, at
af syndere "er jeg den største" (l Tim 1,15). Hvad fik ham til
at
se sig selv I et sådant lys?
Han havde set et glimt af den korsfæstede
Jesus.
Gud brugte ham til at skrive 14 af Det Nye
Testamentes
bøger.
De blev skrevet af en mand, som ikke stolede
på
sig selv, på sin lærdom eller på sin egen
retfærdighed.
Hun havde fået lært lektien: "Jeg kan Intet gøre af
mig selv."
Hvad er årsagen til, at vi ikke vinder
flere mennesker
for Kristus, end vi gør? Det gør vi vel i at overveje.
Skyldes
det måske, at vi ikke helt har overgivet selvet til Kristus? Jeg
tænker
ikke bare På ordet "overgivelse" i betydningen af at modtage
Jesus
som vor Frelser, men også i betydningen at dø fra selvet.
"Dette er grunden til, at Herren forbigår dem, der er store,
begavede
og fremragende i verdens øjne, når han vælger folk
til
sit værk. Disse mennesker er alt for ofte stolte og selvsikre og
føler, at de kan klare sig uden Guds hjælp."
Men drankeren, som blev
vækkelsesprædikant,
vidste, at han var en fiasko, Han nærede mistillid til sig selv.
Han vidste, at han ikke kunne udrette noget uden overnaturlig
hjælp.
Håns venner havde ikke kunnet hjælpe ham. Til sidst overgav
han selvet til Gud. Vi kristne, som er berusede af selvet, må
også
falde ned ved korsets fod. Lad os bekende, at vi meget let er blevet
fornærmede,
hvis andre ikke anerkender vore evner eller indsats
Se mere om dette emne og mange, mange
andre
meget interessante kristne emner. Også emner du normalt ikke
hører
om på
www.bibel-skolen.dk
|