<PP 325/1> Saul bestod ikke trosprøven
i den kritiske situation i Gilgal, hvor han vanærede gudstjenesten,
men han havde endnu ikke voldt ubodelig skade, og Herren ville give ham
endnu en anledning, så han kunne lære at stole ubetinget på
hans ord og at adlyde hans befalinger.
<PP 325/2> Da profeten irettesatte Saul i Gilgal, kunne
han ikke selv indse, at han havde begået en stor synd. Han følte,
at han var blevet uretfærdigt behandlet, og forsøgte at retfærdiggøre
sin handlemåde og at undskylde sine fejl. Fra det øjeblik
havde han ikke ret megen forbindelse med profeten mere. Samuel elskede
Saul som sin egen søn, og den iltre og temperamentsfulde Saul havde
holdt profeten højt i ære. Men Saul var blevet fornærmet
over Samuels irettesættelse og søgte så vidt muligt
at undgå ham.
<PP 325/3> Nu lod Herren sin tjener overbringe Saul
et nyt budskab. Hvis han ville være lydig, kunne han endnu nå
at vise sin vilje til at tjene Gud af et udelt hjerte og bevidne, at han
var værdig til at lede Israel. Samuel opsøgte kongen og overbragte
ham budskabet fra Herren. For at kongen skulle forstå, at det havde
stor betydning at efterkomme denne befaling, sagde Samuel udtrykkeligt,
at Herren havde sendt ham, og at han talte med samme myndighed, som da
han salvede Saul til konge. Profeten sagde: "Så siger hærskarers
Herre: Jeg vil straffe Amalek for, hvad de gjorde mod Israel, da de stillede
sig i vejen for det på vandringen op fra Ægypten. Drag derfor
hen og slå Amalek og læg band på dem og på alt,
hvad der tilhører dem; skån dem ikke, men dræb både
mænd og kvinder, børn og diende, okser og får, kameler
og æsler!" Amalekitterne var de første, der drog i krig imod
israelitterne i ørkenen, og på grund af denne synd og deres
foragt for Gud samt deres nedværdigende afguderi havde Herren gennem
Moses fældet dommen over dem. Gud havde befalet, at beretningen om
deres grusomhed overfor Israel skulle nedtegnes, ledsaget af disse ord:
"Da skal du udtydde ethvert minde om Amalek. Glem det ikke!" 5Mos 25,19.
Denne dom havde ventet på sin fuldbyrdelse i 400 år, men amalekitterne
var ikke holdt op med at synde. Herren vidste, at dette onde folk ville
udtydde hans folk og udslette den sande gudstilbedelse, hvis det var dem
muligt. Nu var tiden kommet, da dommen, som var blevet udsat så længe,
skulle fuldbyrdes.
<PP 325/4> Når Gud bærer over med de ugudelige,
forhærder de sig, men selv om straffen lader vente længe på
sig, falder den med usvigelig sikkerhed og hårdhed. "Thi som på
Perazims bjerg vil Herren stå op, som i Gibeons dal vil han vise
sin vrede for at gøre sin gerning en underlig gerning, og øve
sit værk et sælsomt værk." Es 28,21. Det er et sælsomt
værk og en underlig gerning for vor nådige Gud at straffe.
"Så sandt jeg lever, lyder det fra den Herre Herren: Jeg har ikke
lyst til den gudløses død, men til at han omvender sig fra
sin vej, at han må leve!" Ez. 33,11. Herren er "barmhjertig og nådig,
langmodig og rig på miskundhed og trofasthed," han "tilgiver brøde,
overtrædelse og synd". 2Mos 34,6-7. Skønt Herren ikke finder
behag i at tage hævn, vil han alligevel fuldbyrde dommen over dem,
der overtræder hans lov. Han er nødt til at gøre det
for at forhindre, at Jordens beboere bliver totalt fordærvede og
går helt til grunde. Han er nødt til at udslette de forhærdede
syndere for at redde menneskeheden. "Herren er langmodig, hans kraft er
stor, Herren lader intet ustraffet." Nahum 1,3. Hans dom over dem, der
har trådt hans lov under fod, bliver frygtelig, men retfærdig.
At Gud tøver med at fuldbyrde dommen over synden, er i sig selv
et vidnesbyrd om syndernes alvorlige karakter og straffens hårdhed.
<PP 326/1> Men skønt Gud straffede, undlod han
ikke at vise sin nåde. Amalekitterne skulle udryddes, men kenitterne,
som boede iblandt dem, blev skånet. Dette folk havde ikke opgivet
afgudsdyrkelsen fuldstændig, men de tilbad Gud og var venligsindede
overfor Israel. Moses svoger, Hobab, tilhørte denne stamme. Han
havde ledsaget israelitterne på deres rejser gennem ørkenen
og havde været dem til uvurderlig hjælp, takket være
sit kendskab til det område, de rejste igennem.
<PP 326/2> Efter sejren over filisterne ved Mikmas
havde Saul ført krig imod Moab, Ammon, Edom, amalekitterne og filisterne,
og hver gang, han drog i krig, vandt han nye sejre. Da han fik befaling
om at drage mod amalekitterne, erklærede han øjeblikkelig
krig. Hans stilling blev yderligere styrket ved, at profeten stod på
hans side, og da han gav signalet til krig, flokkedes israelitterne om
hans fane. Israelitterne skulle ikke føre denne krig for at skaffe
sig storhed og ære. De skulle ikke have æren for sejren og
måtte heller ikke beholde noget af det bytte, de erobrede fra fjenderne.
De skulle kun drage i krig, fordi Gud havde befalet det, og hensigten med
felttoget var at fuldbyrde Guds dom over amalekitterne. Det var Guds vilje,
at alle nationerne skulle være vidne til, at det folk, som havde
trodset hans overhøjhed, blev straffet, og at de skulle lægge
mærke til, at straffen blev fuldbyrdet af den nation, som de havde
foragtet.
<PP 326/3> "Saul slog Amalek fra Havila til Sjur, som
ligger østen for Ægypten, og tog kong Agag af Amalek levende
til fange. På alt folket lagde han band og huggede dem ned med sværdet;
men Saul og folket skånede Agag og det bedste af småkvæget
og hornkvæget, de fede og velnærede dyr, alt det bedste; de
ville ikke lægge band på dem, men på alt det dårlige
og værdiløse kvæg lagde de band."
<PP 326/4> Saul vandt den største af alle sine
sejre i krigen mod amalekitterne, og nu blev hans stolthed, som var hans
største fare, vakt til live igen. Han efterkom kun delvis den guddommelige
befaling om at udrydde Guds fjender fuldstændig. Saul besluttede
at gøre sit sjrstog så strålende som muligt ved at tage
en konge med sig tilbage som fange. Han dristede sig til at efterligne
de omkringboende folks skikke og skånede den barske og krigeriske
amalekitterkonge Agags liv. Folket skånede det bedste af hornkvæget
og småkvæget og de bedste arbejdsdyr og undskyldte deres synd
med, at de ville ofre kvæget til Herren. Men det var kun et påskud
for at få lov til at beholde det kvæg, som de selv ønskede
at få.
<PP 326/5> Dette var den sidste, store prøve,
Saul blev stillet på. I sit overmod havde han tilsidesat Guds vilje
og vist, at han var besluttet på at regere som en uafhængig
monark. Derfor kunne Gud ikke fortsat betro ham kongeværdigheden
og lade ham regere som sin stedfortræder. Der rådede dyb sorg
i profeten Samuels hjem, da Saul og hæren marcherede hjem i den første
sejrsrus. Herren havde givet Samuel et budskab, der fordømte kongens
handlemåde. Det lød således: "Jeg angrer, at jeg gjorde
Saul til konge; thi han har vendt sig fra mig og ikke holdt mine befalinger!"
Profeten sørgede dybt over den oprørske konges optræden;
han græd og benyttede hele natten til at bede om, at Gud ville ændre
den frygtelige dom.
<PP 326/6> Gud angrer ikke som et menneske. "Han, som
er Israels herlighed, lyver ikke, ej heller angrer han; thi han er ikke
et menneske, at han skulle angre!" Når et menneske angrer, ændrer
det sin indstilling. Når Gud angrer, ændrer han forholdene.
Et menneske kan ændre sit forhold til Gud på to måder.
Det kan enten opfylde de betingelser, som Gud har stillet for at skænke
det sin nåde, eller også kan det af egen fri vilje forkaste
betingelserne for at opnå Guds nåde. Herren er derimod den
samme "i går og i dag, ja, til evig tid". Hebr 13,8. Saul ændrede
sit forhold til Gud ved sin ulydighed, men betingelserne for at opnå
Guds nåde var de samme. Guds krav var uændrede, for hos Gud
er der ikke "forandring eller skygge, der kommer og går". Jak 1,17.
<PP 327/1> Med tungt hjerte gik profeten den vildfarne
konge i møde den næste morgen. Samuel håbede, at Saul
ville indse sin synd, når han havde overvejet sin handlemåde,
og at han ville angre og ydmyge sig, så at Gud atter kunne skænke
ham sin nåde. Men når et menneske har taget det første
skridt på overtrædelsens vej, går det hurtigt nedad.
Sauls karakter havde allerede fået et knæk på grund af
hans ulydighed, og nu gik han Samuel i møde med en løgn på
læben. Han udbrød: "Herren velsigne dig! Jeg har holdt Herrens
befaling!" Men profeten kunne høre nogle lyde, der overbeviste ham
om, at den ulydige konges ord var usande. Han gik lige til sagen og spurgte:
"Hvad er det for en brægen af småkvæg, som når
mit øre, og brølen af hornkvæg, jeg hører?"
Saul svarede: "De tog dem med fra amalekitterne; thi folket skånede
det bedste af småkvæget og hornkvæget for at ofre det
til Herren din Gud; på det andet derimod lagde vi band," Folket havde
rettet sig efter Sauls befaling, men for at dække over sig selv gav
han folket skylden for sin ulydighed.
<PP 327/2> Samuel var dybt bedrøvet over at
skulle overbringe budskabet om Sauls forkastelse. Hele Israels hær
skulle høre det på et tidspunkt, hvor de var fyldt af stolthed
og sejrsglæde efter en sejr, som de gav deres konges tapperhed og
dygtighed hele æren for; thi Saul havde ikke nævnt, at det
var Gud, der havde givet Israel sejren i denne krig. Da profeten så
Sauls selvrådige handlemåde, blev han fyldt med harme over,
at dette menneske, som Gud havde vist så megen ære, kunne få
sig selv til at overtræde Himmelens bud og lede folket i synd. Samuel
lod sig ikke føre bag lyset af kongen. Med en blanding af sorg og
harme udbrød han: "Det er nok! Jeg vil kundgøre dig, hvad
Herren i nat har sagt mig! ..... Om du end ikke regner dig selv for noget,
er du så ikke høvding for Israels stammer, og salvede Herren
dig ikke til konge over Israel?" Han gentog Herrens befaling angående
Amalek og bad om en forklaring på kongens ulydighed.
<PP 327/3> Saul blev ved med at retfærdiggøre
sig. "Jeg adlød Herrens røst og gik, hvor Herren sendte mig
hen; jeg har bragt kong Agag af Amalek med og lagt band på Amalek;
men folket tog småkvæg og hornkvæg af byttet, det bedste
af det bandlyste, for at ofre det til Herren din Gud i Gilgal."
<PP 327/4> Profeten fejede kongens løgne til
side med sine strenge og alvorlige ord og udtalte den uigenkaldelige dom:
"Mon Herren har lige så meget behag i brændofre og slagtofre
som i lydighed mod Herrens røst? Nej, at adlyde er mere værd
end slagtoffer, og at være lydhør er mere værd end væderfedt;
thi genstridighed er trolddomssynd, og egenrådighed er afgudsbrøde.
Fordi du har forkastet Herrens ord har han forkastet dig, så du ikke
mere skal være konge!"
<PP 327/5> Da kongen hørte denne frygtelige
dom, udbrød han: "Jeg har syndet; thi jeg har overtrådt Herrens
befaling og dine ord, men jeg frygtede folket og føjede dem." I
sin forfærdelse over profetens skarpe irettesættelse indrømmede
Saul sin skyld, som han hårdnakket havde nægtet at indrømme
før, men han blev ved med at laste folket og hævde, at det
var af frygt for dem, at han havde syndet,
<PP 327/6> Det var ikke sorg over synden, men frygt
for straffen, der fik Israels konge til at rette denne appel til Samuel:
"Tilgiv mig dog nu min synd og vend tilbage med mig, for at jeg kan tilbede
Herren!" Hvis Sauls anger havde været ægte, ville han have
bekendt sin synd offentligt, men for ham var det vigtigste at bevare sin
myndighed og at sikre sig folkets fortsatte troskab. Han bad om, at Samuel
ville vise ham den ære at ledsage ham for at kunne gøre sin
indflydelse gældende overfor folket.
<PP 327/7> "Jeg vender ikke tilbage med dig," svarede
profeten. "Fordi du har forkastet Herrens ord, har Herren forkastet dig,
så du ikke mere skal være konge over Israel!" Da Samuel vendte
sig for at gå, greb kongen i sin dybe fortvivlelse fat i hans kappe
for at holde ham tilbage, men kappefligen blev revet af. Da sagde profeten:
"Herren har i dag revet kongedømmet over Israel fra dig og givet
det til en anden, som er bedre end du!"
<PP 327/8> Det foruroligede Saul mere, at Samuel havde
brudt forbindelsen med ham, end at han havde vakt Herrens mishag. Han vidste,
at folket havde mere tillid til profeten end til ham selv. Saul anså
det for håbløst at hævde sin myndighed, hvis der blev
salvet en ny konge på Guds befaling netop nu. Han var bange for,
at der øjeblikkelig ville blive opstand, hvis Samuel fuldstændig
afbrød forbindelsen med ham. Saul bad indtrængende profeten
om at ære ham for de ældste og folket ved at overvære
gudstjenesten sammen med ham. På Guds befaling efterkom Samuel kongens
anmodning for at undgå, at der blev opstand, men profeten var kun
et tavst vidne til gudstjenesten.
<PP 328/1> Retfærdigheden var endnu ikke sket
fyldest. Der forestod en grusom og frygtelig handling. Samuel skulle i
hele folkets påsyn hævde Guds ære og fordømme
Sauls handlemåde. Han befalede, at amalekitternes konge skulle føres
hen til ham. Agag var den mindst skyldfrie og den mest ubarmhjertige af
alle dem, som Israel havde overvundet med sværdet. Han hadede Guds
folk og havde gjort alt for at udrydde dem. Desuden havde han øvet
en vældig indflydelse for at fremme afgudsdyrkelsen. Han kom på
profetens befaling og smigrede sig med, at der nu ikke længer var
fare for hans liv. Samuel sagde: "Som dit sværd har gjort kvinder
barnløse, skal din moder blive barnløs fremfor andre kvinder!"
Derpå sønderhuggede Samuel Agag for Herrens åsyn i Gilgal."
Da det var gjort, begav Samuel sig til sit hjem i Rama, mens Saul drog
op til sit hjem i Gibea. Dette var det næstsidste møde mellem
profeten og kongen.
<PP 328/2> Saul havde ikke store tanker om sine egne
evner, da han blev kaldet til tronen. På det tidspunkt tog han villigt
ved lære. Han manglede både kundskab og erfaring og havde alvorlige
karaktermangler, men Herren skænkede ham Helligånden som vejleder
og hjælper og gav ham mulighed for at udvikle de egenskaber, som
var nødvendige for en israelitisk konge. Hvis han var blevet ved
med at være ydmyg og lade sig vejlede af den guddommelige visdom,
ville Gud have sat ham i stand til at røgte sine høje pligter
med ære. Så ville alle hans gode egenskaber være blevet
styrket under Guds nådes indflydelse, mens hans dårlige tilbøjeligheder
ville have mistet deres magt. Herren er villig til at gøre dette
for alle dem, der helliger sig til ham. Han har tildelt mange mennesker
en stilling i sit værk på grund af deres ydmyghed og lærvillighed.
I sit forsyn giver han dem sådanne kår, at de kan lære
af ham. Han vil vise dem deres karaktermangler og give dem, der vil søge
hans hjælp, den nødvendige styrke til at rette deres fejl.
<PP 328/3> Men Saul kunne ikke tåle den ære,
der blev vist ham, og vanærede Gud på grund af sin vantro og
ulydighed. Han var ydmyg og beskeden, da han blev kaldet til tronen, men
hans succes gjorde ham selvsikker Da han vandt sin første sejr som
konge, vaktes hans stolthed, som var hans største fare. Hele nationen
blev begejstret over den tapperhed og feltherrekunst, han lagde for dagen,
da han befriede Jabesj i Gilead. Folket gav kongen æren og glemte,
at han blot var et redskab i Guds hånd. Skønt Saul gav Gud
æren til at begynde med, tog han senere æren selv. Han glemte,
at han var afhængig af Gud, og i sit hjerte blev han mere og mere
fremmed for Herren, Derved beredtes vejen for hans formastelse og helligbrøde
i Gilgal. Det var den samme blinde selvtillid, der fik ham til at lade
hånt om Samuels irettesættelse. Saul betragtede Samuel som
Guds profet og skulle derfor have taget irettesættelsen til efterretning,
selv om han ikke selv kunne se, at han havde syndet. Hvis han havde været
villig til at indse sin fejl og bekende sin synd, ville den pinlige erfaring,
han kom ud for ved denne lejlighed, være blevet ham til hjælp
i fremtiden.
<PP 328/4> Hvis Herren havde afbrudt forbindelsen med
Saul fuldstændig på dette tidspunkt, ville han ikke have talt
til ham gennem sin profet mere, og han ville heller ikke have betroet ham
en speciel opgave for at give ham anledning til at råde bod på
fortidens fejltagelser. Selv om et menneske, der bekender sig til at tjene
Gud, ikke længer tager Guds vilje højtidelig, men ved sin
opførsel tilskynder andre til at være uærbødige
og ligegyldige mod Herrens ord, har det endnu mulighed for at skabe nederlag
om til sejr, hvis det af et ærligt hjerte giver agt på den
irettesættelse, som tildeles det, og atter tjener Gud i ydmyghed
og tro. Vore nederlag er ofte en skjult velsignelse, fordi de lærer
os at indse, at vi ikke kan gøre Guds vilje uden hans hjælp.
<PP 328/5> Da Saul nægtede at tage imod den irettesættelse,
som Guds Helligånd gav ham, og hårdnakket vedblev at retfærdiggøre
sig selv, forkastede han det eneste middel, som Gud havde til rådighed
for at redde ham fra ham selv. Han havde med vilje skilt sig fra Gud, og
Gud kunne ikke hjælpe eller vejlede ham igen, før han havde
bekendt sin synd.
<PP 329/1> Saul foregav, at han var meget samvittighedsfuld,
da han stod foran Israels hær i Gilgal og ofrede til Gud, men hans
gudsfrygt var ikke ægte. Det bidrog blot til at svække Saul,
at han forrettede en gudstjeneste i direkte modstrid med Guds befaling.
Derved anbragte han sig blot i en stilling, hvor Gud ikke kunne bringe
ham den hjælp, som han var så villig til at yde ham.
<PP 329/2> Da Saul drog i krig mod Amalek, troede han,
at han havde efterkommet den væsentligste del af Herrens befaling,
men Herren var ikke tilfreds med en delvis lydighed og ville heller ikke
se bort fra Sauls forsømmelse, selv om hans bevæggrund aldrig
var så ædel. Gud har ikke givet menneskene tilladelse til at
slække på sine krav. Herren havde sagt til Israel: "I må
ikke bære Eder ad, som vi nu for tiden gør her, hvor enhver
gør, hvad han finder for godt," men "adlyd omhyggeligt alle disse
bud, som jeg i dag pålægger dig." 5Mos 12,8. og 28. Når
vi skal træffe en beslutning, skal vi ikke spørge, om der
er forbundet nogen fare med dens gennemførelse, men om den er i
overensstemmelse med Guds vilje. "Mangen vej synes manden ret, og så
er dens ende dog dødens veje." Ord. 14,12.
<PP 329/3> "At adlyde er mere værd end slagtoffer."
Selve ofrene havde ingen værdi i Guds øjne. De var et udtryk
for, at den, som bragte dem, angrede sin synd, troede på Kristus
og forpligtede sig til at være lydig imod Guds lov i fremtiden. Men
ofrene var værdiløse, hvis der ikke lå anger, tro og
et lydigt hjerte bagved. Da Saul i direkte strid med Guds bud foregav at
ofre det, som Gud havde befalet ham at tilintetgøre, viste han åbenlys
foragt for Guds myndighed. Hans ofring var en fornærmelse imod Himmelen.
Skønt vi har kendskab til Sauls synd og dens følger, er der
mange, som bærer sig ad på samme måde i dag. Samtidig
med, at de nægter at anerkende og adlyde visse af Herrens bud, vedbliver
de med at holde deres formelle gudstjenester. Guds bud billiger ikke en
sådan gudstjeneste. Uden hensyn til, hvor nidkært mennesker
iagttager deres religiøse ceremonier, kan Herren ikke anerkende
dem, hvis de med vilje vedbliver at overtræde et af hans bud.
<PP 329/4> "Genstridighed er trolddomssynd, og egenrådighed
er afgudsbrøde." Satan var den første oprører, og
alt oprør imod Gud kan føres tilbage til Satan. De mennesker,
som sætter sig op imod Guds regering, har sluttet forbund med ærkeforføreren,
og han sætter al sin kraft og alle sine evner ind på at få
magten over deres sanser og forkvakle deres forståelse. Han fremstiller
alting i et falsk lys. Ligesom vore første forældre ser de
mennesker, som er kommet under hans fortryllende indflydelse, kun de store
fordele, som de kan opnå ved at overtræde Guds bud.
<PP 329/5> Det største bevis på Satans
forførende magt er, at mange af dem, som han dirigerer på
denne måde, forledes til at tro, at de tjener Gud. Da Kora, Datan
og Abiram satte sig op imod Moses myndighed, troede de, at de kun modarbejdede
et menneske som de selv. Til sidst mente de, at de arbejdede på at
gøre Guds vilje, men da de forkastede Guds udvalgte redskab, forkastede
de Kristus og bedrøvede Guds Ånd. Situationen var den samme
på Kristi tid. Da korsfæstede jødernes skriftkloge og
ældste Guds Søn, samtidig med at de gjorde sig de største
anstrengelser for at ære Gud. Den samme ånd gør sig
gældende hos de mennesker, der overtræder Guds vilje for at
gøre deres egen vilje.
<PP 329/6> Saul havde set store beviser på, at
Samuel var Guds profet. Han handlede stik imod sin sunde fornuft, da han
dristede sig til at lade hånt om Guds bud, som de kom til udtryk
gennem profeten. Hans skæbnesvangre formastelse må tilskrives
Satans indflydelse. Saul havde med stor nidkærhed bekæmpet
afgudsdyrkelse og trolddom, men da han var ulydig imod Guds bud, var han
selv fyldt med det samme trods overfor Gud som de mennesker, der giver
sig af med trolddom, og inspireret af Satan ligesom de. Da han blev irettesat,
føjede han forhærdelse til sit oprør, og han kunne
ikke have såret Guds ånd mere ved at slutte sig åbenlyst
til afgudsdyrkerne.
<PP 329/7> Det er meget farligt at foragte Guds ords
eller Helligåndens irettesættelser og advarsler. Mange giver
efter for fristelsen ligesom Saul og kan til sidst slet ikke se syndens
sande karakter. De smigrer sig med, at de har haft et eller andet stort
mål for øje, og at de ikke har båret sig forkert ad
ved at undlade at gøre Herrens vilje. De handler i strid med nådens
ånd så længe, at de ikke mere kan høre dens røst,
og følgen er, at de overlades til at leve i de vildfarelser, som
de selv har valgt.
<PP 330/1> Da Gud valgte Saul, gav han Israel en konge
efter deres eget ønske. Da kongevalget blev bekræftet i Gilgal,
sagde Samuel: "Her står kongen, som I har valgt og krævet."
1Sam. 12,13. Saul havde et smukt ydre, var høj af vækst og
havde en fyrstelig holdning. Han så netop ud, som folket havde forestillet
sig en konge, og de betragtede hans personlige tapperhed og hans, evner
som hærfører som de vigtigste egenskaber, når det gjaldt
om at skabe respekt hos andre nationer. Det betød mindre for dem,
om han var i besiddelse af de højere egenskaber, som var den vigtigste
betingelse for, at han kunne styre folket med retfærdighed og upartiskhed.
De bad ikke om en konge, som havde en ædel karakter og elskede og
frygtede Gud. De havde ikke bedt Gud vise dem, hvilke genskaber en konge
skulle have for at kunne bevare deres særpræg som Guds ejendomsfolk.
De bad ikke om, at Guds vilje måtte ske, men ville for enhver pris
have deres egen vilje. Derfor gav Gud dem en konge, som svarede til deres
ønske en konge, hvis karakter var en afspejling af deres egen karakter.
Deres hjerte var ikke under Guds kontrol, og Guds nåde havde heller
ikke fået lov til at præge deres konge. Under denne konges
regering ville de opnå den erfaring, som var nødvendig for
at få dem til at indse deres fejltagelse og atter begynde at tjene
Gud.
<PP 330/2> Men Herren slog ikke hånden af Saul,
da han først havde gjort ham til konge. Han lod stadig Helligånden
hvile over ham for at vise ham hans svaghed og hans behov for Guds hjælp,
og hvis Saul havde stolet på Gud, ville Herren have været med
ham. Gud ville lade Sauls anstrengelser lykkes, så længe han
rettede sig efter Guds vilje og lod sig lede af hans Ånd. Men da
Saul begyndte at optræde uafhængigt af Gud, kunne Herren ikke
længer være hans vejleder. Da var han nødt til at forkaste
ham og vælge "en mand efter sit hjerte" (1Sam. 13,14) til konge.
Denne mand var ikke fejlfri, men han var rede til at fæste lid til
Gud frem for at stole på sig selv. Han var villig til at lade sig
vejlede af Guds ånd og til at tage imod den irettesættelse,
han fik, når han havde syndet.
|