<PP 267/1> Efter erobringskrigenes
afslutning havde Josua trukket sig tilbage til sit fredelige hjem i Timnat-Sera.
"Efter længere tids forløb, da Herren havde skaffet Israel
ro for alle dets fjender rundt om, lod Josua hele Israel, de ældste,
overhovederne, dommerne og tilsynsmændene kalde til sig."
<PP 267/2> Der var gået nogle år, siden
stammerne havde bosat sig i deres forskellige områder, og nu dukkede
de onder op igen, som Israel tidligere var blevet straffet for. Josua kunne
mærke, at alderdommens svagheder begyndte at gøre sig gældende,
og forstod, at han snart måtte nedlægge sin arbejdsbyrde. Tanken
om folkets fremtid bekymrede ham dybt. Med mere end faderlig omsorg bragte
han dem sit budskab, da de endnu en gang talte om deres aldrende høvding:
"I har selv set alt, hvad Herren Eders Gud har gjort ved alle disse folkeslag
foran Eder; thi det var Herren Eders Gud, som kæmpede for Eder."
Skønt kanaanæerne var blevet undertvunget, besad de stadig
en anselig del af det land, der var lovet Israel, og Josua opildnede sit
folk til ikke at slå sig til ro og glemme Herrens befaling om at
fordrive disse afguderiske folk fuldstændig.
<PP 267/3> Som helhed var israelitterne ikke særlig
ivrige efter at fordrive de hedninger, der endnu var tilbage i landet.
Stammerne var rejst ud til deres arvelodder, hæren var opløst,
og man anså det for et vanskeligt og tvivlsomt foretagende at genoptage
krigen. Men Josua erklærede: "Herren Eders Gud vil trænge dem
tilbage foran Eder og drive dem bort foran Eder, og I skal tage deres land
i besiddelse, som Herren Eders Gud lovede Eder. Vær nu stærke
og faste, så I giver agt på og handler efter alt, hvad der
står skrevet i Moses lovbog, og ikke viger derfra til højre
eller venstre."
<PP 267/4> Josua sagde til folket, at de selv var vidner
om, at Gud trofast havde opfyldt sine løfter til dem i den udstrækning,
de havde opfyldt betingelserne. "Så betænk da med hele Eders
hjerte og hele Eders sjæl, at ikke eet af alle de gode ord, Herren
Eders Gud talede til Eder, faldt til jorden; alle sammen er de gået
i opfyldelse for Eder; ikke ét ord deraf faldt til jorden." Men
ligesom Herren havde opfyldt sine løfter, erklærede Josua,
således ville han også opfylde sine trusler. "Ligesom alle
de gode ord, Herren Eders Gud talede til Eder, gik i opfyldelse på
Eder, således vil Herren også lade alle sine trusler gå
i opfyldelse på Eder. Når I overtræder Herren Eders Guds
pagt, så vil Herrens vrede blusse op imod Eder, og I vil hastelig
blive udryddet fra det herlige land, han gav Eder!"
<PP 267/5> Satan bedrager mange med den besnærende
teori, at Guds kærlighed til sit folk er så stor, at han vil
undskylde deres synd. Satan gør gældende, at Guds ords advarsler
nok skal tjene et bestemt formål i hans moralske styre, men at han
aldrig vil gøre alvor af dem, Men i sin handlemåde overfor
sine skabninger har Gud uden undtagelse hævdet retfærdighedens
principper ved at afsløre syndens sande væsen og ved at vise,
at dens høst altid er elendighed og død. Der er aldrig blevet
og vil aldrig blive givet syndstilgivelse uden på betingelser. At
gøre det ville være ensbetydende med at opgive de retfærdighedsprincipper,
som udgør selve grundlaget for Guds styre. Hvis det skete, ville
den del af verdensaltet, som ikke er faldet i synd, blive grebet af bestyrtelse.
Gud har tydeligt udpeget følgerne af at synde, og hvis hans advarsler
ikke var troværdige hvordan kunne vi da være sikre på,
at hans løfter ville blive opfyldt? Den såkaldte mildhed,
der tilsidesætter retfærdighedens fordringer, er ikke et udtryk
for mildhed, men for svaghed,
<PP 268/1> Gud er livets giver, og fra allerførste
færd har hans love taget sigte på at tjene livet. Men synden
brød forstyrrende ind i den styreform, Gud havde indført,
og harmonien blev ødelagt. Så længe der eksisterer synd,
er lidelse og død uundgåelig. Mennesket kan kun gøre
sig håb om at undgå syndens sørgelige følger,
fordi Frelseren har båret syndens forbandelse.
<PP 268/2> Før Josuas død kom stammernes
overhoveder og repræsentanter atter til Sikem på hans befaling.
Intet andet sted i hele landet gemte så mange hellige minder. Her
førtes folket i tankerne tilbage til Guds pagtslutning med Abraham
og Jakob, og her mindedes de deres egne højtidelige løfter,
da de var draget ind i Kanaans land. Her lå Ebal og Garizim som tavse
vidner om de løfter, som de nu var kommet sammen for at forny i
nærværelse af deres gamle leder, som snart skulle dø.
Til alle sider kunne de se vidnesbyrd om det, Gud havde udrettet for sit
folk. Havde han ikke skænket dem et land, som de ikke selv havde
arbejdet for, byer, som de ikke selv havde opført, og vingårde
og olivenlunde, som de ikke selv havde anlagt? Josua gennemgik endnu en
gang Israels historie og fortalte om Guds underfulde gerninger, for at
alle skulle få en følelse af hans kærlighed og nåde
og tjene ham "i oprigtighed og trofasthed".
<PP 268/3> På Josuas befaling havde man hentet
arken i Silo. Den var symbolet på Guds nærværelse og
ville forstærke det indtryk, Josua ønskede at gøre
på folket ved denne højtidelige anledning. Efter at have mindet
om Guds godhed mod Israel bød han i Herrens navn folket vælge,
hvem de ville tjene. I en vis udstrækning forekom der stadig afgudsdyrkelse
i det skjulte, og Josua ville nu have folket til at træffe en afgørelse
for at komme denne synd til livs blandt israelitterne. "Hvis I ikke synes
om at tjene Herren," sagde han, "så vælg i dag, hvem I vil
tjene." Josua var besjælet af det ønske at få sit folk
til at tjene Gud, men det skulle være frivilligt, ikke tvungent.
Åbent frafald var ikke mere anstødeligt i Guds øjne
end hykleri og en rent udvortes gudsdyrkelse.
<PP 268/4> Den aldrende leder gjorde al sin indflydelse
gældende for at få folket til grundigt at overveje det, han
havde sagt til dem, og afgøre, om de virkelig ønskede at
leve ligesom deres dybt sunkne, afguderiske nabofolk. Hvis de ikke brød
sig om at tjene Herren, som er kraftens kilde og velsignelsens levende
væld, så stod det dem nu frit for at vælge, hvem de ville
tjene de guder" som blev dyrket af "Eders fædre", som Abraham blev
opfordret til at drage bort fra, "eller amoritternes guder, i hvis land
I nu bor". Disse sidste ord var en skarp irettesættelse til Israel.
Amoritternes guder havde ikke været i stand til at beskytte de mennesker,
der tilbad dem. Den onde amoritiske nation var blevet tilintetgjort på
grund af sine afskyelige, nedværdigende synder, og Guds folk havde
fået det gode land, som den en gang ejede. Hvor ville det være
tåbeligt af israelitterne at vælge de guder, som det havde
kostet amoritterne livet at dyrke! "Men jeg og mit hus," sagde Josua, "vi
vil tjene Herren!" Folket blev grebet af den samme hellige ildhu, som besjælede
deres leder. Hans udfordring fremkaldte det spontane svar: "Det være
langt fra os at forlade Herren for at dyrke andre guder."
<PP 268/5> "I vil ikke kunne tjene Herren" sagde Josua,
"thi han er en hellig Gud, som ikke vil tilgive Eders overtrædelser
og synder." Der kunne ikke finde en varig reformation sted, før
folket følte, at det var fuldstændig umuligt for dem at vise
Gud lydighed i egen kraft. De havde krænket hans lov, den fordømte
dem som overtrædere, og de kunne ikke blive reddet ved lovens hjælp.
Så længe de stolede på deres egen kraft og retfærdighed,
kunne de ikke få syndstilgivelse eller opfylde Guds fuldkomne lovs
fordringer, og deres forsikringer om at ville tjene Gud var derfor intet
værd. De kunne kun få syndstilgivelse og styrke til at adlyde
Guds lov ved at tro på Kristus. De måtte holde op med at forlade
sig på deres egne gode gerninger for at blive frelst. De måtte
stole helt og fuldt på den forjættede frelsers fortjenester,
hvis de ønskede, at Gud skulle antage dem.
<PP 269/1> Josua bestræbte sig på at få
sine tilhørere til at veje deres, ord nøje og afholde sig
fra at give løfter, som de ikke kunne holde. I dybeste alvor gentog
de erklæringen: "Nej, Herren vil vi tjene!" De bekræftede højtideligt,
at de var vidner imod sig selv på, at de havde valgt Herren, og gentog
endnu en gang troskabsløftet: "Herren vor Gud vil vi tjene, og hans
røst vil vi lyde!"
<PP 269/2> "Derpå lod Josua samme dag folket
indgå en pagt, og han fastsatte det lov og ret i Sikem." Han skrev
en beretning om denne højtidelige begivenhed og lagde den ved siden
af arken, hvor lovbogen lå. Han opstillede også en støtte
som mindesmærke med følgende ord: "Se, stenen her skal være
vidne imod os; thi den har hørt alle Herrens ord, som han talede
til os; den skal være vidne imod Eder, at I ikke skal fornægte
Eders Gud!" Derpå lod Josua folket drage bort hver til sin arvelod."
<PP 269/3> Josuas gerning for Israel var til ende.
Han havde "vist Herren fuld lydighed" og i Guds bog kaldes han "Herrens
tjener". Det ædleste vidnesbyrd om hans karakter som folkets leder
er beretningen om den slægt, som høstede frugten af hans møje:
"Israel dyrkede Herren, så længe Josua levede, og så
længe de ældste var i live, som overlevede Josua."
|