<PP 108/1> I mellemtiden var Josef
og hans vogtere på vej til Ægypten. Idet karavanen rejste mod
syd og nærmerede sig Kanaans grænser, kunne drengen i det fjerne
se de høje, imellem hvilke hans faders telte lå. Han græd
bittert ved tanken om sin kære fader, der sad tilbage i ensomhed
og sorg. Han kom atter til at tænke på det, der skete i Dotan.
Han så sine vrede brødre og følte deres hævnfulde
blikke rettet imod sig. De bidende, fornærmende ord, hvormed de besvarede
hans indtrængende bønner, ringede i hans øren. Med
skælvende hjerte så han fremtiden i møde. Hvor var alting
forandret før var han den højt elskede søn, nu var
han en foragtet, hjælpeløs slave! Hvad ville blive en ensom,
venneløs ung mands lod i det fremmede land, han var på vej
til? I nogen tid var Josef fuldstændig overvældet af sorg og
rædsel.
<PP 108/2> Men ved Himmelens styrelse skulle selv denne
erfaring blive til velsignelse for ham. På nogle få timer havde
han lært, hvad han måske ikke kunne have lært gennem
mange år. Ved at vise ham en så stærk og øm kærlighed,
ved at foretrække ham for de øvrige børn og forkæle
ham havde hans fader ødelagt ham. Denne ukloge forskelsbehandling
havde vakt hans brødres vrede og fået dem til at begå
den grusomme handling, der havde skilt ham fra hjemmet, Det havde også
sat spor i hans egen karakter. Han havde tillagt sig fejl, som nu skulle
rettes. Han var ved at blive selvtilfreds og fordringsfuld. Han var vant
til faderens ømme omsorg og følte, at han ikke var forberedt
på at klare de vanskeligheder, der ventede ham, når han skulle
friste en fremmeds og en slaves bitre, upåagtede tilværelse.
<PP 108/3> Så gik hans tanker til hans faders
Gud. I barndommen havde han lært at elske og frygte ham. Ofte havde
han i faderens telt lyttet til beretningen om det syn, Jakob så,
da han drog hjemmefra som landflygtig. Han havde hørt om Herrens
løfter til Jakob og om, hvordan de var blevet opfyldt Guds engle
kom i nødens time for at undervise, trøste og beskytte ham.
Og han havde hørt om, at Gud havde vist sin kærlighed ved
at skaffe menneskene en forløser. Nu stod alle disse dyrebare lærdomme
klart for ham. Josef troede på, at hans fædres Gud ville være
hans Gud. Han overgav sig straks helt og fuldt til Herren og bad om, at
han, som bevarer Israel, ville være med ham i landflygtigheden.
<PP 108/4> Hans sjæl bævede, når
han tænkte på sin store beslutning om at være tro mod
Gud og under alle forhold handle, som det sømmer sig for en undersåt
under Himmelens Konge. Han ville tjene Herren med et udelt hjerte, modigt
udholde de prøvelser, der blev hans lod, og udføre enhver
pligt med troskab. Én dags oplevelser var blevet vendepunktet i
Josefs liv. Denne dags frygtelige ulykke havde forvandlet ham fra et forkælet
barn til en alvorlig, modig og behersket mand.
<PP 108/5> Ved ankomsten til Ægypten blev Josef
solgt til Potifar, der var livvagtens øverste. Han blev i dennes
tjeneste i ti år. Det var ikke helt almindelige fristelser, han blev
udsat for her. Han boede midt blandt afgudsdyrkere. Tilbedelsen af falske
guder var her forbundet med al den kongelige pragt, rigdom og kultur, som
datidens højst civiliserede nation kunne opvise. Men Josef bevarede
sin ligefremhed og sin troskab mod Gud. Lastefuldhed appellerede til ham
overalt gennem synet og hørelsen, men han lod, som om han hverken
så eller hørte noget af det. Han lod ikke sine tanker dvæle
ved forbudte emner. Ønsket om at vinde ægypternes gunst kunne
ikke få ham til at skjule sine principper. Havde han søgt
at gøre det, ville han være blevet overvundet af fristelser,
men han skammede sig ikke over sine fædres religion og gjorde sig
ingen anstrengelser for at skjule, at han tilbad Gud,
<PP 109/1> "Men Herren var med Josef, så lykken
fulgte ham. Og hans herre så, at Herren var med ham, og at Herren
lod alt, hvad han foretog sig, lykkes for ham." Potifars tillid til Josef
voksede daglig, og han udnævnte ham til sidst til sin forvalter og
gav ham det fulde opsyn med al sin ejendom. "Og han betroede alt, hvad
han ejede, til Josef, og selv bekymrede han sig ikke om andet end den mad,
han spiste."
<PP 109/2> Den iøjnefaldende fremgang, der fulgte
med alt, hvad der blev betroet Josef, var ikke resultatet af et direkte
mirakel; men hans flid, omhu og energi kronedes med Guds velsignelse. Josef
tilskrev Guds gunst sin fremgang, og selv hans afgudsdyrkende herre betragtede
dette som hemmeligheden ved de usædvanlige resultater, han opnåede,
Men uden en stadig, målbevidst anstrengelse ville han aldrig havde
fået en sådan fremgang. Gud blev æret ved sin tjeners
troskab. Det var Guds hensigt, at den troende med hensyn til renhed og
retskaffenhed skulle stå i skarp modsætning til afgudsdyrkerne,
så at den himmelske nådes lys på den måde kunne
skinne midt i hedenskabets mørke.
<PP 109/3> Josefs mildhed og troskab vandt livvagtens
øverstes hjerte, og han blev mere betragtet som en søn end
en slave. Den unge mand kom i forbindelse med fornemme og kloge mænd
og fik kendskab til videnskab, sprog og forretningsvæsen, en uddannelse,
der var nødvendig for Ægyptens vordende førsteminister.
<PP 109/4> Men Josefs tro og retskaffenhed skulle sættes
på ildprøver. Hans herres hustru forsøgte at få
den unge mand til at overtræde Guds lov. Hidtil havde han holdt sig
uplettet af den fordærvelse, som dette hedenske land var så
fuldt af; men hvordan skulle han overvinde denne fristelse, der kom så
pludselig og var så stærk og forførende? Josef vidste
godt, hvad der ville blive følgen af at gøre modstand. Han
havde valget mellem fortielse, begunstigelse og belønninger på
den ene side og vanære, fængsel og måske døden
på den anden. Hele hans fremtid afhang af et øjebliks afgørelse.
Ville principperne sejre? Ville Josef stadig være tro mod Gud? Med
usigelig spænding iagttog englene, hvad der foregik.
<PP 109/5> Josefs svar viser de religiøse princippers
magt, Han ville ikke forråde sin jordiske herres tillid, og hvad
end følgerne blev, ville han vedblive at være tro mod sin
himmelske Herre. For Guds og englenes ransagende øjne er der mange,
som tager sig friheder, som de ikke ville gøre sig skyld i, hvis
deres medmennesker var til stede; men Josefs første tanke gjaldt
Gud. "Hvor skulle jeg da kunne øve denne store misgerning og synde
mod Gud!" sagde han.
<PP 109/6> Hvis vi altid tænkte på, at
Gud ser og hører alt, hvad vi gør og siger, og holder nøje
regnskab med vore ord og handlinger og engang vil kræve os til regnskab
for det alt sammen, så ville vi vige tilbage fra at synde. De unge
bør altid huske, at hvor de end er, og hvad de end gør, er
de altid i Guds nærværelse. Intet i vort liv sker ubemærket.
Vi kan ikke skjule vore handlinger for den Højeste. Selv strenge
menneskelige love bliver somme tider overtrådt, uden at det opdages,
så overtræderen undgår straf. Men det er ikke tilfældet
med Guds lov, Det dybeste midnatsmørke kan ikke skjule den skyldige.
Han tror maske, at han er alene, men et usynligt vidne overværer
enhver handling. Selv hjertets motiver ses af Gud. Enhver handling, ethvert
ord, enhver tanke bliver bemærket så nøje, som om der
kun fandtes ét menneske i hele verden, og Himmelens opmærksomhed
var rettet mod det.
<PP 109/7> Josef måtte lide for sin retskaffenhed;
for hans fristerinde hævnede sig ved at beskylde ham for en afskyelig
forbrydelse og sørgede for, at han blev kastet i fængsel.
Havde Potifar troet på sin hustrus anklage mod Josef, ville den unge
hebræer have mistet livet; men den beskedenhed og retskaffenhed,
der helt igennem havde præget hans opførsel, var et bevis
på hans uskyld; og dog overlod man Ham til skam og trældom
for at redde hans Herres hus rygte.
<PP 110/1> I begyndelsen blev Josef behandlet meget
strengt af sine fangevogtere. Salmisten siger: "De tvang hans fødder
med lænker, han kom i lænker af jern, indtil hans ord blev
opfyldt; ved Herrens ord stod han prøven igennem." Sl 105,18-19.
Men Josefs virkelige karakter lyser, selv i fængsletsmørke.
Han bevarede sin tro og tålmodighed. Hans mange års tro tjeneste
var blevet grusomt belønnet, men det gjorde ham ikke vranten eller
mistænksom. Han ejede den fred, der udspringer af bevidstheden om
uskyldighed, og han overlod sin sag til Gud. Han rugede ikke over sin forurettelse,
men glemte sin sorg ved at prøve at lette andres sorger. Han fandt
en opgave, selv i fængslet. I prøvelsens skole var Gud ved
at forberede ham til større brugbarhed, og han vægrede sig
ikke ved at gennemgå den nødvendige skoling, I fængslet,
hvor han så resultaterne af undertrykkelse og tyranni og forbrydelsens
følger, lærte han retfærdighed, sympati og barmhjertighed,
og det forberedte ham til at udøve magt med visdom og medlidenhed.
<PP 110/2> Josef vandt gradvis fangevogterens tillid
og fik til sidst opsyn med alle fangerne. Det var hans opførsel
i fængslet hans retskaffenhed i det daglige liv og hans sympati for
dem, der var i vanskeligheder og nød der beredte vejen for hans
medgang og ære senere hen. Hver lysstråle, vi kaster på
andre, skinner tilbage på os selv. Hvert venligt, medfølende
ord til de sorgfulde, hver handling for at bringe de undertrykte lindring
og hver gave til de trængende vil bringe giveren velsignelse, hvis
motiverne er rigtige.
<PP 110/3> Kongens overbager og overmundskænk
var blevet kastet i fængsel for en eller anden forseelse, og de blev
betroet i Josefs varetægt. En morgen, da han så, at de var
særlig bedrøvede, spurgte han venligt om grunden og fik at
vide, at de havde haft en mærkelig drøm, hvis betydning de
var ivrige efter at få at vide. Josef sagde: "Er det ikke Guds sag
at tyde drømme? Fortæl mig det da!" Da de havde fortalt deres
drøm, sagde Josef, hvad de betød: Tre dage efter ville overmundskænken
blive genindsat i sit embede og række Farao bægeret som før;
men overbageren ville blive henrettet på kongens befaling. I begge
tilfælde gik det, som Josef havde sagt.
<PP 110/4> Kongens mundskænk havde givet udtryk
for den dybeste taknemmelighed overfor Josef, både for drømmens
opmuntrende tydning og for hans mange venlige handlinger. Til gengæld
fortalte Josef på en gribende måde om sit eget uretfærdige
fangenskab og bønfaldt ham om at bringe hans sag frem for kongen.
"Ville du nu blot tænke på mig, når det går dig
vel, og vise mig godhed og omtale mig for Farao og således hjælpe
mig ud af dette hus; thi jeg er stjålet fra hebræernes land
og har heller ikke her gjort noget, de kunne sætte mig i fængsel
for." Overmundskænkens drøm blev opfyldt i alle enkeltheder;
men da han atter nød kongens gunst, tænkte han ikke mere på
sin velgører. Josef blev i fængslet i endnu to år. Det
håb, der var blevet tændt i hans hjerte, svandt gradvis, og
til alle de andre prøvelser føjedes utaknemmelighedens bitre
brod,
<PP 110/5> Men Guds hånd skulle snart åbne
fængslets porte. Kongen af Ægypten havde en nat to drømme,
der tilsyneladende pegede hen på samme begivenhed og syntes at varsle
en stor katastrofe. Han kunne ikke finde ud af deres betydning, men de
blev ved at tynge hans sind. Tegnsudlæggerne og vismændene
i riget kunne ikke tyde dem. Kongens rådvildhed og bekymring voksede,
og rædsel bredte sig i hele paladset. Den almindelige ophidselse
fik overmundskænken til at tænke på omstændighederne
i forbindelse med sin egen drøm. Samtidig kom han i tanker om Josef,
og Han angrede dybt sin glemsomhed og utaknemmelighed. Han meddelte straks
kongen, hvordan hans og overbagerens drøm var blevet tydet af en
hebraisk fange, og hvordan forudsigelserne var gået i opfyldelse.
<PP 110/6> Det var ydmygende for Farao at måtte
sende tegnsudlæggerne og vismændene i riget bort og rådspørge
en fremmed og en slave; men han var parat til at tage imod selv den mest
beskedne hjælp, hvis blot han kunne få ro i sindet. Der blev
straks sendt bud efter Josef. Denne tog sin fængselsdragt af og lod
sig rage, for hans hår var blevet langt under hans vanærende
fængselsophold. Han blev derefter ført frem for kongen.
<PP 111/1> "Så sagde Farao til Josef: "Jeg har
haft en drøm, som ingen kan tyde; og nu har jeg hørt om dig,
at du kun behøver at høre en drøm, så kan du
tyde den." Josef svarede Farao: "Ikke jeg men Gud vil give Farao et gunstigt
svar!" Josefs svar til kongen åbenbarer hans ydmyghed og tro på
Gud. Han siger beskedent, at han ikke har den ære selv at besidde
en højere visdom. "Ikke jeg" Gud alene kan forklare disse mysterier.
<PP 111/2> Farao begyndte nu at fortælle sine
drømme: "Jeg drømte, at jeg stod på Nilens bred; og
se, op af floden steg der syv fede og smukke køer, som gav sig til
at græsse i engen; efter dem steg der syv andre køer op, ringe,
såre usle og magre, så usle dyr har jeg ikke set nogetsteds
i Ægypten, og de magre og usle køer åd de syv første,
fede køer; men da de havde slugt dem, var det ikke til at kende
på dem; de så lige så usle ud som før. Så
vågnede jeg. Men jeg sov atter ind og så i drømme syv
fulde og gode aks skyde frem på et og samme strå; men efter
dem voksede syv udtørrede, golde og vindsvedne aks frem, og de golde
aks slugte de syv gode aks. Det fortalte jeg mine tegnsudlæggere,
men ingen kunne forklare mig det."
<PP 111/3> Josef sagde: "Faraos drømme betyder
begge det samme, og Gud har kundgjort Farao, hvad han vil gøre."
Der skulle komme syv år med stor overflod. Mark og have ville give
rigeligere end nogensinde før. Og denne periode ville blive efterfulgt
af syv års hungersnød. Overfloden skulle ikke mærkes
"på grund af den påfølgende hungersnød; thi den
bliver såre hård". Drømmens gentagelse var et bevis
på, at dens opfyldelse var sikker, og at den var nær. "Men
nu skulle Farao udse sig en indsigtsfuld og klog mand og sætte ham
over Ægypten, og Farao skulle tage og indsætte tilsynsmænd
over landet og opkræve femtedelen af Ægyptens afgrøde
i overflodens syv år; og de skal samle al afgrøden fra de
gode år, der kommer, og oplagre høsten som Faraos eje og bringe
afgrøden under lås og lukke i byerne, for at afgrøden
kan tjene til forråd for landet i hungersnødens syv år."
<PP 111/4> Fortolkningen var så fornuftig og
konsekvent og det fremsatte forslag så godt og klogt, at rigtigheden
heraf ikke kunne betvivles. Men hvem skulle man betro gennemførelsen
af denne plan? Nationens redning afhang af et klogt valg. Kongen var bekymret.
I nogen tid var spørgsmålet under overvejelse. Gennem overmundskænken
havde monarken fået at vide, med hvilken visdom og klogskab Josef
havde styret fængslet. Det var indlysende, at han besad fremragende
administrative evner. Mundskænken, der nu var fuld af selvbebrejdelser,
søgte at bøde på sin tidligere utaknemmelighed ved
at anbefale sin velgører på det varmeste, og kongens videre
undersøgelser bekræftede, hvad han sagde. I hele riget var
Josef den eneste, der havde visdom nok til at påpege den fare, der
truede landet, og anvise de forholdsregler, der var nødvendige for
at imødegå den. Kongen var overbevist om, at han var den bedst
kvalificerede til at udføre den plan, han havde foreslået.
Det var tydeligt, at en guddommelig kraft var med ham, og at der ikke var
nogen blandt kongens embedsmænd, der var så godt egnet til
at lede nationens anliggender i denne krisetid. At han var hebræer
og slave, betød kun lidt i sammenligning med hans åbenbare
visdom og sunde fornuft. "Hvor finder vi en mand, i hvem Guds Ånd
er som i ham?" sagde kongen til sine rådgivere.
<PP 111/5> Man besluttede at overdrage hvervet til
Josef, og han fik den overraskende meddelelse: "Efter at Gud har åbenbaret
dig alt dette, kan ingen måle sig med dig i indsigt og kløgt;
du skal forestå mit hus, og efter dit ord skal alt mit folk rette
sig; kun tronen vil jeg have forud for dig." Derefter gav kongen Josef
de officielle tegn på hans høje embede. "Og Farao tog seglringen
af sin hånd og satte den på Josefs, klædte ham i fine
linnedklæder og hængte guldkæden om Hans hals; han lod
ham køre i sin næstbedste vogn, og de råbte abrek for
ham."
<PP 111/6> "Han tog ham til herre for sit hus, til
hersker over alt sit gods; han styred hans øverster efter sin vilje
og viste hans ældste til rette." Sl 105,21-22. Fra fængslet
var Josef blevet ophøjet til hersker over hele Ægypten. Det
var en meget ærefuld stilling, men den var vanskelig og farefuld.
Det er ikke ufarligt at have en høj stilling. Ligesom uvejret lader
den lille blomst i dalen uskadt, mens det rykker det statelige træ
på bjergets top op med rod, således kan de, som har bevaret
deres retskaffenhed i en beskeden stilling, blive trukket ned i afgrunden
af de fristelser, der følger med verdslig fremgang og ære.
Men Josefs karakter bestod både modgangens og medgangens prøve.
Han udviste samme tro, da han stod i Faraos palads, som da han sad i fængselscellen.
Han var stadig en fremmed i et hedensk land, og han var skilt fra sin slægt,
der tilbad Gud; men han troede fuldt ud på, at Guds hånd havde
ledet hans skridt, og i stadig tillid til Gud udførte han trofast
de pligter, der fulgte med hans stilling. Gennem Josef henledtes kongens
og Ægyptens stormænds opmærksomhed på den sande
Gud, og skønt de stadig holdt fast ved deres afgudsdyrkelse, lærte
de at respektere de principper, der åbenbares i det menneskes liv
og karakter, som tilbeder Gud.
<PP 112/1> Hvorledes var Josef i stand til at udvise
så stor karakterfasthed, retskaffenhed og visdom? I sine unge år
havde han set mere på, hvad der var hans pligt, end på, hvad
han havde lyst til, og ungdomstidens retskaffenhed, enfoldige tillid og
ædle natur bar frugt i manddomstidens gerninger. Et rent og nøjsomt
liv havde begunstiget en kraftig udvikling af både de fysiske og
intellektuelle evner. Kontakt med Gud gennem hans værk og overvejelse
af de store sandheder, der var betroet troens arvinger, havde højnet
og forædlet hans åndelige natur, udvidet hans horisont og styrket
hans forstand, som intet andet studium kunne gøre det. Pligttroskab
på ethvert trin, fra, det nederste til det øverste, havde
udviklet enhver evne til det yderste. Den, der lever i overensstemmelse
med Skaberens vilje, sikrer sig den sandeste og ædleste karakterudvikling.
"Herrens frygt, det er vis dom, at sky det onde er indsigt." Job 28,28.
Der er kun få, der indser de små tings indflydelse på
karakterens udvikling. Intet af det, vi har med at gøre, er i virkeligheden
småt. De skiftende omstændigheder, vi møder dag for
dag, er beregnet til at sætte vor trofasthed på prøve
og gøre os skikket til mere betroede opgaver. Ved at udvise principfasthed
i dagliglivet vænnes sindet til at sætte pligtens krav over
fornøjelser og tilbøjeligheder Det sind, der optrænes
på denne måde vil ikke vakle mellem ret og uret som et rør,
der svajer i vinden. Det er pligttro, fordi det er vænnet til troskab
og sandhed. Ved at vise troskab det mindste får det styrke til at
være tro i det som er større.
<PP 112/2> En retskaffen karakter er af større
værdi end Ofirs guld. Uden en sådan karakter kan ingen opnå
hæder og ære. Men karakteren nedarves ikke. Der kan ikke købes.
Moralske fortrin og fremragende åndelige egenskaber skyldes ikke
tilfældigheder. Selv de bedste evner er intet værd, medmindre
de udvikles. Dannelsen af en ædel karakter tager hele livet og er
resultatet af flittige, udholdende anstrengelser. Gud giver anledningerne,
et godt resultat afhænger af den brug, vi gør af dem.
|