»<KVF 167/1> Under mængdens råb
og spot blev Jesus skyndsomst ført til Golgata. Idet han passerede
porten til Pilatus borg, blev det tunge kors, som var lavet til Barabbas,
lagt på hans sårede og blødende skuldre. To røvere,
som skulle lide døden samtidig med Jesus, fik også kors at
bære. Byrden var for tung for Frelseren i hans udmattede, lidende
tilstand. Han havde ikke gået mange skridt, før han faldt
afmægtig om under korset.
»<KVF 167/2> Da han igen kom til sig selv, blev korset på
ny anbragt på hans skuldre. Han vaklede nogle skridt frem og faldt
atter til jorden som bevidstløs. Hans forfølgere indså
nu, at det var umuligt for ham at bære korset længere, og de
vidste ikke, hvor de skulle finde en, som ville bære den nedværdigende
byrde. Netop på dette tidspunkt kom Simon fra Kyrene fra den modsatte
retning. Han blev grebet og tvunget til at bære korset til Golgata.
»<KVF 168/1> Simons sønner var disciple af Jesus, men
han havde ikke selv antaget Frelseren. Efter denne tid var Simon altid
taknemlig for den forret at have båret Forløserens kors. Den
byrde, han her blev tvunget til at bære, blev midlet til hans omvendelse.
Begivenhederne på Golgata og de ord, Jesus udtalte, ledte Simon til
at antage ham som Guds Søn.
»<KVF 168/2> Da de nåede det sted, hvor korsfæstelsen
skulle foregå, blev de dømte bundet til torturredskaberne.
De to røvere kæmpede i hænderne på dem, som strakte
dem ud på korset, men Frelseren gjorde ingen modstand. Jesu moder
havde fulgt ham på den tunge gang til Golgata. Hun havde ønsket
at hjælpe ham, da han udmattet segnede under sin byrde, men dette
privilegium blev hende ikke tilstået.
»<KVF 168/3> Ved hvert skridt på denne tunge vej havde
hun ventet at se ham åbenbare sin guddommelige magt og frigøre
sig fra sine mordere. Og nu, da de var nået til den sidste handling,
og hun så røverne blive bundet til korset hvilken angst og
spænding har da ikke grebet hende!
»<KVF 169/1> Ville han, som havde givet liv til de døde,
finde sig i at blive korsfæstet? Ville Guds Søn finde sig
i at blive ihjelslået på en så grusom måde? Måtte
hun opgive sin tro på, at han var Messias? Hun så hans hænder
blive strakt ud på korset disse hænder, som altid havde været
udrakt for at velsigne de lidende. Hammeren og naglerne blev hentet, og
da spigrene blev drevet igennem de følsomme muskler, måtte
de sønderknuste disciple bære Jesu moder bevidstløs
bort fra den grufulde scene.
»<KVF 169/2> Ingen klage hørtes fra Frelseren. Hans
ansigt var blegt, men roligt, og store sveddråber stod på hans
pande. Hans disciple var flygtet for det skrækkelige syn. Han trådte
vinpersen ene, og af folket var ingen med ham. (Es 63,3). Medens soldaterne
udførte deres gerning, gik Jesu tanker fra hans egne lidelser til
den frygtelige gengældelse, som en dag ville overgå hans forfølgere.
Han ynkedes over dem i deres vankundighed og bad:
»<KVF 170/1> "Fader! tilgiv dem; thi de ved ikke, hvad de gør".
Jesus var ved at fortjene retten til at blive menneskenes talsmand hos
Faderen. Denne bøn for hans fjender omfattede verden. Den indbefattede
hver eneste synder, som havde levet eller ville komme til at leve, fra
verdens begyndelse, og til tidens ende.
»<KVF 170/2> Hver gang vi synder, bliver Kristus såret
på ny. Foran Faderens trone opløfter han sine gennemstungne
hænder for os og siger "Tilgiv dem; thi de ved ikke, hvad de gør".
Så snart Jesus var naglet til korset, blev det løftet op af
stærke mænd og med stor voldsomhed stødt ned på
det sted, der var gjort i stand til det. Dette påførte Guds
Søn store smerter. Pilatus skrev en indskrift på latin, græsk
og hebraisk og satte den på korset over Jesu hoved, hvor alle kunne
se den. Der stod:
»<KVF 171/1> "Jesus fra Nazaret, jødernes konge". Jøderne
bad om at få dette forandret. Ypperstepræsterne sagde: "Skriv
ikke: "Jødernes konge", men: "Han sagde: Jeg er jødernes
konge". Men Pilatus var ærgerlig over sin tidligere svaghed, og desuden
nærede han grundig foragt for de mistænksomme og ondskabsfulde
rådsherrer. Han svarede derfor: "Hvad jeg skrev, det skrev jeg".
Joh 19,19-22.
»<KVF 171/2> Soldaterne delte Jesu klæder mellem sig.
Et klædningsstykke var vævet uden sammensyninger, og der opstod
strid om det. Til sidst blev sagen afgjort ved lodkastning. Guds profet
havde forudsagt, at de ville gøre således. Han skrev: "Hunde
står omkring mig, onde i flok omringer mig, de har gennemboret mine
hænder og fødder ... Mine klæder deler de mellem sig,
om kjortelen kaster de lod". Sl 22,17. og 19.
»<KVF 172/1> En frygtelig scene fandt nu sted, da Jesus var
hængt op på korset. Præsterne, rådsherrerne og
de skriftkloge forenede sig med pøbelen i at håne og spotte
Guds Søn, som var ved at dø. "Hvis du er jødernes
konge", sagde de, "så frels dig selv!" Luk 23,37. "Andre har han
frelst, sig selv kan han ikke frelse. Han er jo Israels konge! Lad ham
nu stige ned af korset, så vil vi tro på ham. Han har sat sin
lid til Gud; lad ham nu udfri ham, hvis han har velbehag i ham; han har
jo sagt: "Jeg er Guds Søn". Matt 27,42-43.
»<KVF 172/2> "Og de, der gik forbi, spottede ham, de rystede
på hovedet og sagde: "Ha! du, som nedbryder templet og bygger det
op på tre dage, frels nu dig selv og stig ned af korset" Mark 15,29-30.
Jesus kunne have steget ned af korset. Men hvis han havde gjort det, ville
vi aldrig have kunnet blive frelst. For vor skyld var han villig til at
dø. "Han blev såret for vore overtrædelser, knust for
vor brødes skyld; os til fred kom straf over ham, vi fik lægedom
ved hans sår". Es 53,5.
|