»<KVF 157/1> Da jøderne forlod Herodes
og førte Frelseren tilbage til Pilatus, blev denne meget misfornøjet
og spurgte, hvad de ville, at han skulle gøre. Han mindede dem om,
at han havde forhørt Jesus og ingen skyld fundet hos ham. Han meddelte,
at de havde ført klagemål imod ham, men ikke været i
stand til at bevise en eneste beskyldning.
»<KVF 157/2> Som nævnt i foregående kapitel havde
de ført ham til Herodes, der var jøde ligesom de, og han
havde heller ikke fundet noget hos ham, hvorfor han fortjente døden.
Men for at stille anklagerne tilfreds sagde Pilatus: "Derfor vil jeg give
ham en revselse og så løslade ham." Luk 23,16.
»<KVF 157/3> Her åbenbarede Pilatus sin svaghed. Han
havde erkendt, at Jesus var uskyldig hvorfor skulle han så straffe
ham? Det var at gå på akkord med uretfærdigheden. Det
glemte jøderne ikke under hele retshandlingen. De havde skræmt
den romerske landshøvding og benyttede sig nu af deres fordel til
at sikre sig dommen over Jesus.
»<KVF 158/1> Mængden råbte endnu stærkere
på fangens liv. Medens Pilatus nærede uvished om, hvad han
skulle gøre, blev der overbragt ham et brev fra hans hustru. Det
lød: "Hold dig fra denne retfærdige mand; thi jeg har i nat
lidt meget i en drøm for hans skyld". Matt 27,19. Pilatus blev bleg,
da han læste dette budskab, men pøbelen blev mere påtrængende,
da de så hans ubeslutsomhed.
»<KVF 158/2> Pilatus indså, at der måtte gøres
noget. "Ved højtiden plejede landshøvdingen at give mængden
en fange fri, hvem de ønskede". De romerske soldater havde nylig
pågrebet en berygtet røver, som hed Barabbas. Han var en nedrig
bandit og en morder. Pilatus vendte sig derfor til mængden og sagde
med stort alvor:
»<KVF 159/1> "Hvem vil I, at jeg skal løslade jer. Barabbas
eller Jesus, som kaldes Kristus" Matt 27,15. og 17. De svarede: "Bort med
ham, men lad os få Barabbas løsladt!" Luk 23,18. Pilatus blev
målløs af forfærdelse og skuffelse. Ved at opgive sin
egen mening og appellere til folket mistede han sin værdighed og
sit herredømme over mængden. Herefter var han kun et redskab
i pøbelens hånd. De bøjede ham efter deres vilje.
»<KVF 159/2> Han spurgte nu: "Hvad skal jeg da gøre
med Jesus, som kaldes Kristus?" Som med en stemme råbte de: "Lad
ham blive korsfæstet!" Landshøvdingen spurgte: "Hvad ondt
har han da gjort?" Men de skreg endnu højere: "Lad ham blive korsfæstet!"
Matt 27,22-23.
»<KVF 159/3> Pilatus kinder blegnede, da han hørte det
frygtelige råb: "Lad ham blive korsfæstet!" Han havde ikke
tænkt, at det skulle komme så vidt. Han havde gentagne gange
erklæret Jesus uskyldig, og alligevel var folket besluttet på,
at han skulle lide denne forfærdelige og frygtede død. Igen
stillede han spørgsmålet:
»<KVF 160/1> "Hvad ondt har denne mand da gjort?" Og atter
hørtes det forfærdelige råb: "Korsfæst, korsfæst
ham!" Pilatus gjorde nu et sidste forsøg på at bevæge
dem til medlidenhed. Han tog Jesus, udmattet som han var af træthed
og dækket med sår, og lod ham piske i anklagernes påsyn.
"Og soldaterne flettede en tornekrone, satte den på hans hoved og
kastede en purpurkappe om ham; og de gik hen til ham og sagde: "Hil dig,
jødekonge!" og slog ham i ansigtet". Joh 19,2-3.
»<KVF 160/2> De spyttede på ham, og en ond hånd
greb det rør, de havde givet ham i hånden, og slog til kronen
på hans hoved, hvorved tornene blev drevet ind i hans tindinger,
så blodet randt ned over hans ansigt og skæg. Det var Satan,
der fik de grusomme soldater til at mishandle Frelseren. Hans hensigt var
om muligt at opirre ham til at øve gengæld eller at drive
ham til at udføre et mirakel for at frigøre sig og derved
tilintetgøre frelsesplanen. Havde der været en eneste plet
på hans liv som menneske, havde han en eneste gang i sin menneskelighed
ikke holdt ud i den frygtelige prøve, så ville Guds lam have
været et ufuldkomment offer og menneskets genløsning ville
være mislykket.
»<KVF 161/1> Men han, som kunne befale over Himmelens hær
og i et nu kalde legioner af hellige engle til hjælp, af hvilke en
enkelt øjeblikkelig kunne have overmandet den grusomme pøbelhob
han, som ved et glimt af sin guddommelige majestæt kunne have slået
sine plageånder til jorden han fandt sig med ophøjet ro i
den groveste forsmædelse og voldshandling.
»<KVF 161/2> Ligesom de, der pinte og plagede ham, ved deres
handlinger nedværdigede sig under det menneskelige og blev Satan
lig, således ophøjede Jesu ydmyghed og tålmodighed ham
over det menneskelige og beviste hans slægtskab med Gud.
»<KVf 161/3> Pilatus blev dybt bevæget ved at se Frelseren
lide så tålmodigt uden at klage. Han sendte bud for at hente
Barabbas til domssalen og derpå fremstillede han de to fanger side
om side. Idet han pegede på Frelseren, sagde han med en højtidelig
og bønlig stemme: "Se, hvilket menneske! Se, jeg fører ham
ud til jer, for at I skal vide, at jeg finder ingen skyld hos ham". Joh
19,5 og 4.
»<KVF 162/1> Der stod Guds Søn, iført forhånelsens
kappe og tornekronen. Han var afklædt til bæltestedet, og på
hans ryg kunne man se de lange, grufulde striber, hvorfra blodet flød
frit. Hans ansigt var plettet af blod og bar præg af udmattelse og
smerte; men aldrig havde det set skønnere ud end nu. Hvert træk
vidnede om mildhed og tålmodig hengivelse og om den ømmeste
medlidenhed med hans grusomme fjender.
»<KVF 162/2> En slående modsætning var fangen ved
hans side. Hvert træk i Barabbas ansigt røbede den forhærdede
bandit, han var. Blandt tilskuerne var der nogle, som viste medfølelse
med Jesus. Selv præsterne og rådsherrerne var overbevist om,
at han var det, han gav sig ud for at være. Men de ville ikke indrømme
det. De havde ophidset pøbelen til afsindigt raseri, og nu råbte
præster, rådsherrer og folket igen:
»<KVF 163/1> "Korsfæst! korsfæst!" Efter til sidst
at have mistet al tålmodighed med deres urimelige, hævngerrige
grusomhed sagde Pilatus til dem: "Så tag I ham og korsfæst
ham; for jeg finder ingen skyld hos ham". Joh 19,6. Pilatus gjorde alvorlige
forsøg på at frigive Frelseren; men jøderne råbte:
"Hvis du giver ham fri, er du ikke kejserens ven. Enhver, som gør
sig selv til konge, sætter sig op imod kejseren". Joh 19,12.
»<KVF 163/2> Her rørte de ved et ømt punkt hos
Pilatus. Den romerske regering havde ham allerede under mistanke, og han
vidste, at en sådan rapport ville betyde hans ulykke. "Da Pilatus
så at han intet kunne ud rette, men at der blot blev mere larm, tog
han vand, og i mængdens påsyn vaskede han sine hænder
og sagde:
»<KVF 164/1> "Jeg er uskyldig i dennes blod; det bliver jeres
sag!" Matt 27,24. Forgæves søgte Pilatus at befri sig fra
den skyld at domfælde Jesus. Havde han fra først af handlet
hurtigt og bestemt og gjort det, han vidste, var ret, så var hans
vilje ikke blevet overvundet af pøbelen; de ville ikke have vovet
at befale over ham. Hans vaklen og ubeslutsomhed blev hans fald. Han indså,
at han ikke kunne løslade Jesus og samtidig bevare sin stilling
og ære.
»<KVF 164/2> Hellere end at miste sin verdslige magt valgte
han at ofre et uskyldigt liv. Idet han gav efter for pøbelens fordringer,
lod han atter Jesus piske og overgav ham til at korsfæstes.
»<KVF 164/3> Men trods sin forsigtighed blev han senere ramt
netop af det, som han frygtede. Hans æresposter blev frataget ham,
han blev afsat fra sit høje embede, og plaget af samvittighedsnag
og såret stolthed tog han sit eget liv ikke længe efter korsfæstelsen.
»<KVF 165/1> Således vil alle, som går på
akkord med synd, kun opnå sorg og ulykke. "Mangen vej synes manden
ret, og så er dens ende dog dødens veje". Ordsp 14,12. Da
Pilatus erklærede sig uskyldig i Jesu blod, svarede Kajfas udfordrende:
"Hans blod komme over os og vore børn". Matt 27,25.
»<KVF 165/2> Disse frygtelige ord blev gentaget af præsterne
og genlød som et ekko fra folket. Det var en forfærdelig dom
at udtale over sig selv. Det var en frygtelig arv at efterlade sine efterkommere.
Det blev opfyldt bogstaveligt i de grufulde begivenheder ved Jerusalems
ødelæggelse cirka fyrretyve år senere.
»<KVF 165/3> Endnu engang vil det få sin bogstavelige
opfyldelse, når den store regnskabsdag kommer. Da skifter scenen,
og "denne Jesus" kommer igen "med flammende ild, og bringer straf over
dem, der ikke ville vide af Gud at sige". Apg 1,11; 2Tess 1,8.
»<KVF 166/1> Da vil de råbe til bjergene og klipperne:
"Fald over os og skjul os for hans åsyn, som sidder på tronen,
og for Lammets vrede! Thi deres vredes store dag er kommet". Åb 6,16-17.
|